Aloitimme mp-haasteen, ideana saada suomalaiset moottoripyöräilijät kiinnostumaan moottoripyöräsponsoroinnista Elizabethin tiimillemme. Haaste löytyy facebookista:
Nyt on mahdollisuus parantaa maailmaa ja etenkin Afrikan tyttöjen tilannetta! Bezuneshin ystävät ry. tukee paikallisia tyttöjen ympärileikkauksen ja lapsiavioliittojen vastaisia valistustiimejä Keniassa ja Etiopiassa.
Miten siistiä olisi jos meidän tyttöjen ympärileikkausten vastainen maasainaisten tiimi pääsisi kiertämään kylästä toiseen moottoripyörillä!!
Aivan jäätävän siistiä, kuten Arman sanoisi. Meeri Koutaniemi ja Arman Alizad ovatkin tekemässä dokumenttia ympärileikkauksen vastaisesta työstä Keniassa ja meidän maasainaisten tiimi on mukana dokkarissa! Kenialainen moottoripyörävalmistaja Kibo on myös innostunut ideastamme, että maasainaiset ajelisivat moottoripyörillä valistamassa tyttöjen ympärileikkausta ja alaikäisenä pakkonaittamista vastaan ja erityisesti ideasta, että pyöränsä pääsisivät mukaan dokkariin.
Kibo, joka muuten on hollantilaisen Koneksien tytäryhtiö, on luvannut tulemaan mukaan järjestämään tiimillemme kaksi moottoripyörää elokuun alusta alkaen. He tarjoavat reilun alennuksen, ajo-opetuksen, huoltoa ja kypärät jos me suomalaiset saamme kerättyä kasaan loput summasta, eli 5000 euroa. Tarvitsemme sinut mukaan! Annetaan suomalaisten nähdä dokkari, jossa maasainaiset opettavat ympärileikkausta vastaan suomalaisilta saadun toisenlaisen lahjan avulla!
Tule mukaan tästä:
http://ihmiselle.blogspot.fi/p/liity-yhdistyksen-jaseneksi-tasta.html
Sain kysymyksen olenko itse tehnyt diilin Kibon kanssa ja kuinka voi olla varma, että rahat menevät oikeaan tarkoitukseen. On ymmärrettävää, että hyväntekeväisyysjuttuihin suhtautuu varauksellisesti. Olen itsekin erittäin epäileväinen kaikenlaiselle rahankeräysjutulle, siinä yksi syy miksi perustin oman järjestöni: jotta voin tietää mihin rahat menee.
Onkin varmaan paikallaan kertoa kuinka sain idean tähän keräykseen :)
Matkustelin Elizabethin ja tiimiläisten kanssa maasaialueella sellaisella tosi vanhalla minibussinrotikalla. Ensimmäinen ajatukseni oli, että vau, nää tyypit oikeasti jaksaa nähdä tämän vaivan, itse mielummin jäisin vaikka sohvalle makaamaan kuin istuisin kolmatta tuntia tunkkaisessa, superahtaassa, epämukavassa ja erittäin möykkyisessä minibussissa. Sitten piti vaihtaa bussia ja odotimme seuraavaa bussia pari-kolme tuntia. Sattui onneksi joku sukulaisen sukulainen asumaan lähistöllä niin kävimme kylässä. Afrikkalainen meininki :)
Lopulta bussi tuli ja änkesimme kyytiin. Sitten alkoi sataa ja tie muuttui mudaksi. Välillä möykyt ja mudat oli niin pahat, että bussin piti ajaa viereistä peltoa pitkin. Mahtoi varmaan pellon omistaja olla mielissään.... Onneksi pääsimme perille ennenkuin tien lainehtimista tai bussin juuttumista.
Aloin kyselemään tiimiläisiltä tästä matkanteosta enemmän ja he sanoivat, että sitten kun sataa oikein kunnolla, eikä autot pääse ajamaan ollenkaan, niin he vuokraavat moottoripyöriä ja kuskit. Se tulee kalliiksi, mutta ei ole muita vaihtoehtoja. Ai eikö ole, hmm....? Mielessäni alkoi kyteä ajatus, että mitäpä jos heillä olisi omat moottoripyörät ja he voisivat ajaa minne vain milloin vain? Kyselin mitä mieltä he olisivat tästä ajatuksesta ja he innostuivat valtavasti, että omat pyörät olisi niin hyvä juttu.
Kun palasin maasaimaasta Kenian pääkaupunkiin Nairobiin kävin ystäväni Alizan kanssa kahvilla. Yhtäkkiä näimme hänen kaverinsa, joka sitten liittyi meidän kahviseuraan. Tällä naisella, Gracella, oli yllään moottoripyörävaatteet, joten aloin heti kertomaan anti-FGM-projektistani ja moottoripyöräideastani ja kyselin olisiko hänellä mitään ajatusta, että mistä kannattaisi kysellä pyöriä ja paljonko maksaa jne. Grace innistuneena selitti, että oli juuri edellisellä viikolla aloittanut Kibolla töissä. Vähän ihmettelin, että mikä ihmeen Kibo, ja hän kertoi, että hollantilainen moottoripyörävalmistaja Koneksie on aloittanut tytöryhtiön Keniassa, siis Kibon. Grace oli tullut upouudella työsuhde-Kibollaan kahvilaan, joten menimme heti katsomaan sitä. Kuva on juuri siitä tilanteesta, Aliza vasemmalla, Grace keskellä ja minä oikealla. Pyörä on suunniteltu nimenomaan kenialaiseen maastoon ja se pystyy kantamaan suuria määriä painoa (tuollapäin ei ole niin kummallista nähdä vaikkapa kokonainen muuttolasti moottoripyörän päällä).
Aliza, Grace ja Henrica ihastelevat upouutta Kibon pyörää. |
Grace innostui ideastani paljon ja päätti kysellä töissään lähtisikö Kibo mukaan tällaiseen.
Kirjoitin ehdotuksen Kibon johtajalle Bobille, jossa kerroin myös Meerin ja Armanin dokkarista, ja että hyvällä tuurilla pyörät pääsisivät mukaan. Bob, joka muuten on hollantilainen eikä kenialainen, innostui kovasti. Koska Kibo on ihan alkutaipaleella, he eivät pystyneet hirveän suureen taloudelliseen sponsorointiin, mutta lupasivat tuntuvan alennuksen, sekä ilmaisen ajo- ja huolto-opetuksen tiimiläisille. Päälle ilmaisia ekstrahuoltoja sekä kypärät kaikille tiimiläisille.
Tässä vielä Bobin viestistä oleellisin osuus:
Coming to the contribution of Kibo:
- we have already reduced the price with 1000 USD in January and that means that we are already quite rock bottom. The current price including VAT is 342,000 KES inclusive of VAT (around 3300 USD). Without VAT it is 295,000 KES. I don't know whether you have to pay VAT as an NGO? I can offer the bikes to you at 270,000 exclusive of VAT. That means a sponsoring of Kibo of 2 x 25,000 = 50,000 (approx. 500 USD). Without VAT the sponsoring from the Finnish bikers would be a bit over 5000 USD. Inclusive of VAT add another 16%. If you know that a Yamaha farm bike is more than 6000 USD, you could say you have 2 bikes (with much more carrying capacity) for the price of one! You can also inform the Finnish bikers that we are the only motorcycle "Made in Kenya" and that we are doing our best to create value added and social impact. As you will understand, as a starting company we are certainly not making any profit on this deal!
- secondly, Kibo will train up to 10 riders (2 days) and train 2 mechanics (approx. 2 days) for free.
- thirdly, Kibo will give free service on the first 5,000 kilometers (repair not included) and 50% discount in the remaining part of the first 12 months of usage.
- Lastly, we will give an additional open faced helmet in addition to the helmet that is already included. So two persons can travel safely on each bike.
Grace on itse menossa Kibon puolelta opettamaan Elizabethin tiimiä, joten ovat kyllä tosi hyvissä käsissä!
Tällainen tausta, kyselkää lisää! Ja toki mukaan saa tulla muutkin kuin motoristit :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti